0

1 vecka

Nu har jag renoverat min diet i en hel vecka och fortsätter med det! Såsmåningom ska jag börja med träningen igen eftersom det är något jag tycker om att göra tillsammans med min sambo men sen också att det behövs och är hälsosamt. Jag ska inhandla riktiga träningskläder och löparskor och så ska jag ta tag i det här med vikten till 100% och inte 90 % som jag gör nu. När man bara " Bantar" och tänker på vad man äter så känns det som om något saknas, något annat som man kan göra "Mer" innan man har rätten att säga att " Jag har gjort allt för att försöka lyckas" Förvisso så går jag mycket promenader nu som ligger på omkring 30-45 min per promenad men det känns fortfarande som om något fattas. Jag vill svettas ut allt skit och fylla på med den nya och hälsosamma livsstilen!

Tips till mig själv för en lyckad viktnedgång = Det finns många jättelånga listor som säger hur vi ska göra för  att gå ner i vikt. Men för mig har det alltid fungerat bäst att hålla sig till få men omfattande punkter.

1. Ät regelbundet, så gott det går, samt inte senare än klockan 20:00 =  Regelbundet är för mig att ALLTID äta frukost, mellanmål och middag ev. kvällsmat. Jag är inte förtjust i att ta med lunch till studierna så det får bli mellanmål där för att sen äta middag när jag kommer hem.

2. Promenera dit du ska = Jag GÅR oftast dit jag ska om det inte är längre än 6 km, och om det inte är jätteviktigt så jag inte vill svettas ihjäl där sen och se ut som en drypande ovårdad pöl.

3. Ät mindre av men uteslut ej = Pasta, ris, potatis, ljust bröd, läsk, godis, bakelser/bullar, chips, glass. Jag dör på ben and Jerrys = (  Osv. Listan kan bli oändlig men man får använda sitt sunda förnuft över vad som är bra och inte. Utesluter jag något helt så kan jag plötsligt en dag finna mig sittandes och frossa just det jag inte får äta : )

4. Räkna kalorier = Räkna kalorier i den bemärkelse att det känns bekvämt för dig. I början räknade jag som en tok. Varenda grönsak jag stoppade i mig skulle vägas och räknas ut och jag förde till och med matdagbok. Sjukt va? Nu har jag hittat en mer hälsosam stil tack vare att jag gjorde så som jag gjort då. Nu mins jag mycket kaloriinnehåll i olika livsmedel( men får ibland läsa om på påsarna). Att jag mins kaloriinnehållet i livsmedlen redan gör att jag endast behöver ta det ja ska ha ( utan att väga) för att sen lägga det på tallriken och sen räkna ihop allt. Till exempel i min kaloriräkningsvärld är 1 ägg 85 kcal + 1 potatis 85 kcal + 1 bacon 55 kcal. Vipps så har du en liten äggröra. Sen skiftar ju mängden kalorier i varje potatis osv beroende på storlek och sort.

5. Håll dig sysselsatt = Det är en stor faktor i min viktminskning. Har jag tråkigt och sitter hemma så faller jag ganska lätt dit i början av dieten. Men skulle jag ha tråkigt någon gång mitt i dieten ( om en månad eller så) så skulle det inte ha samma betydelse eftersom jag vant mig. Men som sagt. Försök att hitta på så mycket som möjligt som roar dig när du ska börja en diet. Då glömmer du av suget.

Detta har fungerat för mig och gör det även nu : )

Det blir mycket kyckling under dieten. Min sambo har inget emot det eftersom han också älskar kyckling!
0

Helg

Äntligen helg. I dag står det tvättning på schemat. Har förberett massor inför flytten de senaste dagarna också.
Gjort flyttanmälan, ordnat så att internet blivit flyttat tills dess, ordnat med nytt elavtal som ska gälla där samt hyrt bil och packat nästan allt vi äger. Nu är det bara köksartiklar och kläder kvar som ska packas.

I går var det en varm och slö dag. Först mina undersköterskestudier sedan väntade jag i stan tills sambon sluta så vi kunde åka hem tillsammans. Gick runt i affärerna önskade mig oändligt med plagg. Haha. Behöver köpa lite nytt inför hösten. Speciellt skor, det är verkligen dags nu!




Ungefär så här glad är jag nu när det är morgon och jag få sitta och smutta på min halvliterskopp kaffe!
0

Mer motion och en nyttigare kost

Sen några veckor tillbaka så har det för mig återigen varit fokus på något jag tycker om. Nämligen nyttigare kost och mer motion. Vilket resulterat i att jag i går åkte in med min sambo ( som skulle träna på gymmet) och tog en långpromenad. Dock hade jag tjocktröja på mig vilket orsakade att jag kom som en pöl och mötte honom på gymmet. Uäk! Men men, vad gör man inte för att hålla hälsan på topp?

Snyggaste minen, jag vet! : )

Liknande inlägg